Back to the listNews - Communiqués
Carnet de voyage dans les Balkans
Monday 21 September 2015

 Une délégation du PDE conduite par Marielle de Sarnez et Nathalie Griesbeck, s’est rendue ces derniers jours en Grèce, en Ancienne République yougoslave de Macédoine (ARYM), en Serbie et en Hongrie, quelques heures avant la fermeture de la frontière. Notre objectif était de voir et comprendre les raisons de la crise sans précédent en Europe que constitue cette arrivée massive de réfugiés. Ayant eu l’opportunité de prendre part à cette mission aux côtés de nos élues démocrates, j’ai souhaité en faire ici un résumé et une synthèse personnelle.

 

Notre première visite est pour le centre d’accueil ouvert d’Eleonas, à quelques pas de l’Acropole d’Athènes, mis en place à la fin du mois d’août par le gouvernement grec, la ville d’Athènes, la région de l’Attique, le Haut Commissariat des Nations unies aux Réfugiés et la Croix Rouge.

à complèter

A Eleonas, en Grèce

Ce centre ouvert de 700 places est un premier refuge sur le continent européen pour Syriens et Afghans, en majorité, qui fuient la guerre et la misère. Certains sont partis depuis des mois, quelques-uns depuis près de deux ans, comme nous explique ce professeur d’anglais de 76 ans, originaire du nord de l’Afghanistan, qui joue volontiers les interprètes.

De nouveaux migrants affluent tous les jours, certains ne font que passer. Après avoir quitté les côtes turques sur des frêles embarcations, ils sont transportés à Athènes par ferries depuis les îles de Lesbos ou Kos, principalement. Ils profitent des installations offertes ici pour se reposer, prendre des nouvelles de leurs proches, déjà en Europe – notamment en Allemagne, dont ils prononcent le nom avec un grand sourire – ou bien encore au pays. Selon les responsables du centre, parmi lesquels figure Anthi Karangeli, les réfugiés restent à Eleonas en moyenne 24 à 48 heures, avant de reprendre la route vers la frontière greco-macédonienne et traverser les Balkans. En cette fin d’après-midi, les bénévoles grecs présents diffusent un petit film afghan. Petite attention réconfortante pour les enfants ; moment de répit pour leurs parents également en mal de repos. Alors que l’hiver est une simple question de semaines désormais, tous expliquent l’importance de disposer rapidement de préfabriqués supplémentaires pour assurer le minimum.

Le lendemain, nous poursuivons avec la visite de la zone de passage de la frontière greco-macédonnienne à Idomeni, au nord de la Grèce. Les uns après les autres, les cars arrivent de Thessalonique ou d’Athènes. Dignes et déterminés, les réfugiés passent la frontière entre la Grèce et l’Ancienne République yougoslave de Macédoine (ARYM) à pied sur la voie de chemin de fer qui relie les gares d’Idomeni d’une part et de Guevgueliya d’autre part.

Les voies de chemin de fer de la gare d'Idomeni servent de point de passage entre la Grèce et l'ARYM. La frontière est située 500 mètres plus loin.

Les voies de chemin de fer de la gare d’Idomeni servent de point de passage entre la Grèce et l’ARYM. La frontière est située 500 mètres plus loin.

Sur place, les orages qui sont tombés la semaine dernière ont rendu les conditions extrêmement précaires. La situation était dès lors particulièrement tendues entre les autorités présentes et les réfugiés qui, coûte que coûte, cherchent à poursuivre la route vers le nord.

Nous échangeons avec la police grecque qui est bien consciente qu’en fonction des passages à la frontière turque ou lors de l’arrivée des ferries grecs, les pics d’affluence peuvent atteindre plusieurs milliers de personnes à la journée, à l’instar de cette jeune syrienne qui fuit les combats accompagnée de son père, de sa mère et de son enfant de 11 mois. Pour les agents de sécurité grecs présents, la préoccupation principale est de ne pas séparer les familles. Car ces familles, souvent avec de jeunes enfants, forment la majorité des rescapés.

à complèter

A Idomeni à la frontier Greco-macédonienne

Sur les voies de chemin de fer, la grève des transports ce jour-là complexifie encore un peu plus la situation. Alexandra Krause, responsable pour le HCR du centre de Guevgueliya, de l’autre côté de la frontière, tire le signal d’alarme sur la crise humanitaire en qui est sur le point de se produire, devant Marielle de Sarnez, Nathalie Griesbeck et Laurence Auer, l’ambassadrice de France à Skopje qui les accompagne. Lorenzo Leonelli, bénévole italien du HCR, assure quant à lui la distribution de bouteilles d’eau ; une bouteille par personne. Comme leurs collègues rencontrés le premier jour à Athènes, les membres de la Croix rouge également présents tentent de prodiguer les premiers soins. Les plus urgents, brûlures dues au soleil, écorchures, ampoules… Partout, les tarifs des trajets vers la Serbie sont affichés et encadrés pour sortir les migrants des griffes des passeurs.

Marielle de Sarnez et Nathalie Griesbeck poursuivent leurs échanges avec le responsable de la police macédonienne. Seule, la Macédoine paraît désemparée. Que peut faire l’Europe pour les aider ? Les effectifs aussi bien que les moyens matériels – tout spécifiquement les ordinateurs pour enregistrer les premières données – sont insuffisants. Les faux papiers saisis ici permettent de « suivre » les migrants. Certains sont partis depuis 3 ou 4 ans. L’Union européenne a le devoir de se mobiliser et de peser davantage dans la région, ou le poids de l’histoire – querelle quant à l’utilisation du nom « Macédoine » et héritages de l’Empire ottoman ou des guerres de Yougoslavie– pèse très lourdement sur les discussions bilatérales.

A Guevgueliya en ARYM

A Guevgueliya en ARYM

Pour tous, la route de l’Europe passe par la ville de Presevo, porte d’entrée en Serbie. Il s’agit bien souvent de la première halte depuis Athènes. Presevo est le point de départs des trains, bus et taxis qui traversent la Serbie avec pour destination la frontière hongroise. Les responsables du centre d’accueil Presevo, Branislav Milenkovic pour est géré par la Croix Rouge serbe et Dragana Rajic pour le commissariat serbe aux réfugiés, guident la délégation du PDE entre les tentes et les préfabriqués. Ici se déroule pour la première fois un début d’enregistrement. En file indienne, les réfugiés pénètrent un à un dans un ancien bâtiment de la municipalité où ils sont enregistrés et photographiés. Pendant qu’est effectuée une prise de leurs empreintes digitales, ils racontent leur périple, depuis les camps turcs, jordaniens, libanais ou depuis la Syrie elle-même. Tous interrogent les deux députées européennes sur la situation en Hongrie : pourront-ils passer ? La frontière sera-t-elle vraiment fermée ? Seront-ils bien traités ?

À Guevgueliya, en Ancienne République yougoslave de Macédoine (ARYM), les réfugiés s'apprêtent à entrer dans le centre récemment ouvert par la Croix Rouge et le Haut Commissariat aux Réfugiés des Nations unies.

À Guevgueliya, en Ancienne République yougoslave de Macédoine (ARYM), les réfugiés s’apprêtent à entrer dans le centre récemment ouvert par la Croix Rouge et le Haut Commissariat aux Réfugiés des Nations unies.

Là encore, Dragana Rajic appelle l’Europe à l’aide : ils ont besoin de fonds pour étendre la surface du centre d’accueil et y améliorer les conditions de vie. Car les équipes, malgré toute leur bonne volonté, sont limitées dans leurs actions notamment la nuit, moment durant lequel, il s’agirait aussi d’accompagner, d’encadrer et de répondre aux inévitables sollicitations. Le manque de couvertures est aussi criant. Pour assurer la sécurité et prévenir tout incident, un scanner a été récupéré d’un aéroport voisin ; son fonctionnement dépend du bon vouloir du vieux groupe électrogène.

À Belgrade, nous avons pu échanger sur la situation avec Christine Moro, ambassadrice de France, ses collaborateurs et Michael Davenport, délégué de l’UE en Serbie. Nous sommes ensuite rendus à Kanjiza, ville frontière du nord de la Serbie. Celle-ci accueille chaque jour 3 à 4 000 personnes pour une population qui en compte à peine 9 000.

Un centre d’accueil a donc été aménagé à la sortie de la ville. La Hongrie se trouve à quelques kilomètres au nord.

La loi votée en septembre durcissant les procédures législatives à l’égard des migrants rentrera en application quelques le passage. Les réfugiés sont fébriles ; tous ne pensent qu’à la façon dont ils seront reçus dans ce pays qui fait figure d’épouvantail mais dont la traversée est nécessaire pour parvenir en Allemagne ou en Suède. Certains réfugiés qui avaient tenté le passage et ont été refoulés par la police hongroise racontent les courses poursuites avec la police et ses chiens dans les champs, l’absence totale d’égard qu’elle leur témoigne.

à complèter

A Szeged, au sud de la Hongrie.

En effet, dans le centre de rétention de Szeged, au sud de la Hongrie, que la police nous fait visiter, elle procède à l’enregistrement systématique des réfugiés. Ceux-ci attendent parqués, au soleil derrière un grillage cadenassé dans la cour cette ancienne caserne, que leur car soit examinés. Conduits à la gare de la ville, les demandeurs d’asile sont répartis entre les différents camps du pays, notamment à Bicske ou Debrecen. Les autres rejoignent Budapest. C’est ici, à Budapest, par la visite de la gare de Keleti que se conclut notre déplacement. Après quelques heures d’attente, les réfugiés montent dans les trains qui partent à destination de l’Autriche puis de l’Allemagne. La population hongroise a à cœur de montrer un autre visage de la Hongrie que celui de Viktor Orban. Comme Zsuzsanna Zsohar, de l’association coordinatrice de Migration Aid, un groupe de civils spontanément constitué sur les réseaux sociaux pour fournir quelques boissons chaudes. À l’extérieure de la gare, un concert de solidarité est organisé.

Sur les quais de la gare, le soulagement est palpable : pour eux, c’est certain, leur voyage est sur le point de prendre fin. Ils savent que l’accueil leur sera favorable en Allemagne, d’où ils pourront ensuite rejoindre la Suède ou les Pays-Bas.

 

Depuis le passage de la délégation du PDE, la Hongrie a achevé sa clôture de barbelés. Désormais, la route vers l’Europe passe par la Croatie qui, débordée, essaie à son tour d’accueillir 70 000 personnes. Comme les autres anciennes républiques yougoslaves, Zagreb a fait le choix d’évacuer les réfugiés le plus rapidement possible vers la Slovénie et, surtout et paradoxalement, la Hongrie.

 

Martin LEVENEUR.

Related news
Communiqués
Restoring the political project of Europe
Wednesday 30 November 2016
Communiqués
We must not turn a blind eye when democratic values…
Friday 25 November 2016
Communiqués
US Elections: Trump's victory requires us to find a new…
Wednesday 9 November 2016
Communiqués
Strengthening trade defense instruments is vital for…
Friday 21 October 2016
Communiqués
Colombia’s future must be based on peace and…
Wednesday 5 October 2016
Communiqués
Meeting with CDU in Montenegro
Wednesday 28 September 2016
Communiqués
Rutelli: the US elections will be a major crossroad for…
Monday 1 August 2016
Communiqués
We need to take immediate action to protect…
Tuesday 12 July 2016
Communiqués
Green light for a European Border and Coast Guard to…
Wednesday 6 July 2016
Communiqués
Deal to ban deep sea fishing below 800 metres
Tuesday 5 July 2016
Communiqués
Europe is not only necessary, it is vital
Friday 1 July 2016
Communiqués
Brexit: what Europe needs is a refoundation
Wednesday 22 June 2016
Communiqués
Tunisia: Europe really needs to stand by its side
Wednesday 8 June 2016
Communiqués
Towards new forms of European governance
Monday 6 June 2016
Communiqués
Milk Crisis: it is still time to act to prevent human…
Friday 27 May 2016
Communiqués
Adoption of the technical pillar of the railway package
Thursday 28 April 2016
Communiqués
Trade secrets: a guarantee for SMEs and for the right to…
Monday 18 April 2016
Communiqués
Refugee crisis: let's be consistent with our values
Tuesday 12 April 2016
Communiqués
Dutch referendum: a worrying signal
Thursday 7 April 2016
Communiqués
EU-Turkey Summit: an indecent spectacle
Wednesday 9 March 2016
Communiqués
More autonomous ports for more innovation and services
Tuesday 8 March 2016
Communiqués
A EU-Tunisia trade agreement must first and foremost be a…
Thursday 25 February 2016
Communiqués
In Greece, the job is done, so let's really stick together
Tuesday 2 February 2016
Communiqués
Tackling undeclared work: "a question of justice"
Tuesday 2 February 2016
Communiqués
Presumption of Innocence: a “major legislative step for…
Wednesday 20 January 2016
Communiqués
A European Border and Coast Guard is obvious
Wednesday 16 December 2015
Communiqués
COP21: "everything remains to be done…"
Monday 14 December 2015
Communiqués
Terrorism: the European Democrats call for a European…
Friday 20 November 2015
Communiqués
Presumption of Innocence: new binding rules for all Member…
Wednesday 11 November 2015
Communiqués
Schmidt: "a considerable political and symbolic role"
Tuesday 10 November 2015
Communiqués
Thoroughly review the drafting of the EU budget
Thursday 29 October 2015
Communiqués
European single market for electronic communications: a…
Wednesday 28 October 2015
Communiqués
Council of Munich: strong resolutions for climate and…
Tuesday 27 October 2015
Communiqués
Tunisia must persevere on the path of Democracy
Monday 12 October 2015
Communiqués
Three leads for a solution to the Syrian conflict
Wednesday 7 October 2015
Communiqués
8th Dialogues of Bilbao: the representative democracy…
Monday 28 September 2015
Communiqués
The Greek compromise and what is ahead of us
Monday 13 July 2015
Communiqués
Nous devons lutter aux côtés de la Russie contre les…
Friday 25 September 2015
Communiqués
Tsipras chose a tough path: responsibility
Friday 10 July 2015
Communiqués
The Milk Package is a good step
Wednesday 8 July 2015
Communiqués
At last! Tsipras before the European Parliament
Tuesday 7 July 2015
Communiqués
Let's doing things seriously for the sake of the Greek…
Monday 6 July 2015
Communiqués
Bilbao: a single railway area can create huge…
Wednesday 1 July 2015
Communiqués
The abolition of roaming fees is a major step for the…
Tuesday 30 June 2015
Communiqués
Grexit: "we must not let that happen!"
Monday 29 June 2015
Communiqués
A missed opportunity for the European Defence
Friday 26 June 2015
Communiqués
Greek crisis: wide-ranging reforms are needed
Wednesday 24 June 2015
Communiqués
The PDR, new EDP member
Monday 8 June 2015
Communiqués
Migrations: Europe needs to act now!
Monday 1 June 2015
Communiqués
Mobilisation for Syria
Wednesday 27 May 2015
Communiqués
Migrations Plan: an impetus to be realized
Wednesday 13 May 2015
Communiqués
Mediterranean: it is on the causes that action is required
Wednesday 13 May 2015
Communiqués
Honoring the founding Fathers, pursuing their work
Monday 11 May 2015
Communiqués
Improving coordination in the search for missing persons
Friday 8 May 2015
Communiqués
European Movement International Federal Assembly in Riga
Thursday 7 May 2015
Communiqués
France: fighting terrorism cannot be done disregarding our…
Tuesday 5 May 2015
Communiqués
The 2016 EP provisional budget adopted by the European…
Thursday 30 April 2015
Communiqués
A plea for a European apprenticeship
Tuesday 28 April 2015
Communiqués
Plenary session of the European Parliament in Strasbourg
Monday 27 April 2015
Communiqués
What is happening in the Mediterranean Sea is a crime…
Thursday 23 April 2015
Communiqués
Immigration: Frontex as the symbol of the "Powerless…
Wednesday 22 April 2015
Communiqués
Migrations : des États membres solidaires et responsables
Tuesday 21 April 2015
Communiqués
Armenian Genocide: "there is no reconciliation without…
Thursday 16 April 2015
Communiqués
Toward a binding legislation on conflict minerals
Tuesday 14 April 2015
Communiqués
"Women and Economic crisis" conference in Cyprus
Friday 2 December 2016
Communiqués
2016 Budget: increased investments are a priority
Tuesday 10 March 2015
Communiqués
Bilbao: struggling in favour of equality is not an expense…
Monday 9 March 2015
Communiqués
Plenary session of the European Parliament in Strasbourg
Monday 9 March 2015
Communiqués
Ukraine: The European Democrats welcome the "spirit of…
Thursday 12 February 2015
Communiqués
Soutien sans appel à un PNR européen
Wednesday 11 February 2015
Communiqués
Origin labelling of processed meat has to be mandatory
Wednesday 11 February 2015
Communiqués
A first step toward a European Highway Code
Wednesday 11 February 2015
Communiqués
Greece: Structural reforms, social justice and European…
Monday 26 January 2015
Communiqués
Ukraine: the European Union needs to stand resolute
Friday 23 January 2015
Communiqués
QE: structural reforms are needed
Thursday 22 January 2015
Communiqués
GMOs: "a most democratic outcome"
Thursday 15 January 2015
Communiqués
Europe needs to take action against its internal and…
Wednesday 14 January 2015
Communiqués
Charlie Hebdo: we all have to be intransigent toward the…
Thursday 8 January 2015
Communiqués
Attacks against Charlie Hebdo: one duty, to stick together
Wednesday 7 January 2015
Communiqués
The Democrats, as promoters of a profound and innovative…
Thursday 11 December 2014
Communiqués
EDP Congress
Wednesday 10 December 2014
Communiqués
Agreement on the EU Budget
Monday 8 December 2014
Communiqués
Ariane 6: the European cooperation at its best
Wednesday 3 December 2014
Communiqués
Juncker Plan: "A major shift in European policy"
Thursday 27 November 2014
Communiqués
The EU cannot be based on a pyramid of debts
Wednesday 26 November 2014
Communiqués
"Should Europe have a common response, it has to be on…
Tuesday 25 November 2014
Communiqués
Internet luring: There is still much to do!
Thursday 20 November 2014
Communiqués
Budget: Europe is putting its credibility at stake
Tuesday 18 November 2014
Communiqués
The European Democrats put "a demanding and impatient…
Wednesday 22 October 2014
Communiqués
Plenary session of the European Parliament in Strasbourg
Monday 20 October 2014
Communiqués
The EU debt contravenes the treaties
Friday 17 October 2014
Communiqués
The European energy community is the key of Europe's…
Wednesday 1 October 2014
Communiqués
Young Democrats for Europe Congress
Friday 26 September 2014
Communiqués
Europe as the horizon
Tuesday 23 September 2014
Communiqués
Jean Arthuis is sounding the alarm on 2015 Budget
Saturday 20 September 2014
Communiqués
Ebola: This is a war we must win
Wednesday 17 September 2014
Communiqués
Give the youngsters a new chance
Wednesday 17 September 2014
Communiqués
Jean-Claude Juncker, a further stage for Europe…
Tuesday 15 July 2014
Communiqués
Toward an economic and social renewal
Thursday 10 July 2014
Communiqués
Jean Arthuis takes over leadership of the Budget Committee
Monday 7 July 2014
Communiqués
Robert Rochefort Vice-Chairman of the European Consumer…
Thursday 3 July 2014
Communiqués
Next EDP Council: 9 July
Tuesday 1 July 2014
Communiqués
Juncker: a victory for the European Parliament
Friday 27 June 2014
Communiqués
Everything to play for!
Friday 23 May 2014
Communiqués
Floods in Balkans
Tuesday 20 May 2014
Communiqués
The real surprise will be the emergence of a radical…
Monday 19 May 2014
Communiqués
Eurovision Debate: Europe at a crossroads
Friday 16 May 2014
Communiqués
Another Europe is possible
Friday 9 May 2014
Communiqués
The peoples of Europe must take it over
Wednesday 30 April 2014
Communiqués
EUROPEE: A ROMA CONSIGLIO DEL PARTITO DEMOCRATICO EUROPEO
Friday 2 December 2016
Communiqués
Verhofstadt: "we need to ensure our energy independence"
Thursday 24 April 2014
Communiqués
Guy Verhofstadt and Andrzej Potocki in Poland
Wednesday 23 April 2014
Communiqués
Guy Verhofstadt is the best candidate!
Thursday 10 April 2014
Communiqués
Free Voters designated their candidates
Wednesday 2 April 2014
Communiqués
Banking union: a choice of responsibility
Thursday 20 March 2014
Communiqués
Guy Verhofstadt, EDP candidate
Wednesday 12 March 2014
Communiqués
EDP adopted its Manifesto and will officialise its…
Friday 28 February 2014
Communiqués
EU needs new approach to tackle unacceptable austerity…
Wednesday 26 February 2014
Communiqués
Ukraine: Yanukovych is neither legitimate nor trustworthy
Saturday 22 February 2014
Communiqués
Ukraine: Marielle de Sarnez in Kiev to meet opposition…
Wednesday 19 February 2014
Communiqués
Ukraine: How many people have to die before Europe decides…
Wednesday 19 February 2014
Communiqués
EU strengthens its trade defenses against abusively…
Wednesday 5 February 2014
Communiqués
Rochefort: "EU must fight against unfair commercial…
Tuesday 4 February 2014
Communiqués
EDP welcomed Liberals' decision to present Guy Verhofstadt…
Monday 20 January 2014
Communiqués
The European Parliament says 'Yes' to the circular…
Tuesday 14 January 2014
Communiqués
Improving efficiency and interconnectedness of Europe’s…
Wednesday 18 December 2013
Communiqués
Pressure on Member States to implement consumer rights
Tuesday 17 December 2013
Communiqués
Perchè non ha senso dare a Berlino ogni colpa
Friday 13 December 2013
Communiqués
€1 billion boost for unemployment Fund
Wednesday 11 December 2013
Communiqués
Europeans and Ukrainians have a common destiny
Sunday 8 December 2013
Communiqués
EDP Council: Refounding Europe
Tuesday 3 December 2013
Communiqués
Europee 2014: proposta pro-Europea forta sarà base delle…
Friday 2 December 2016
Communiqués
Rethinking the idea of ​​Europe is essential
Saturday 30 November 2013
Communiqués
San Marino: the future through Europe
Monday 25 November 2013
Communiqués
Rutelli: "It is not enough to criticize austerity, new…
Wednesday 20 November 2013
Communiqués
Turkey: Deepening before enlargement
Tuesday 22 October 2013
Communiqués
Aung San Suu Kyi received the Sakharov Prize
Tuesday 22 October 2013
Communiqués
EU-US trade talks: "the mandate should be made public"
Thursday 17 October 2013
Communiqués
Tobacco Product Directive: "The European Parliament…
Friday 11 October 2013
Communiqués
"Wilfried Martens was a stateman and a “man of…
Thursday 10 October 2013
Communiqués
Angela Merkel's victory: "Opinion can't be conquered by…
Monday 23 September 2013
Communiqués
EU/China Investment Treaty: EDP wants clear and firm…
Tuesday 17 September 2013
Communiqués
"Unaccompanied minors should never be detained"
Thursday 12 September 2013
Communiqués
US espionage : "Europe must be brave and strong"
Monday 1 July 2013
Communiqués
2014-2020 budget: Encouraging progress
Thursday 27 June 2013
Communiqués
"Today is the time for the refounders of Europe"
Saturday 22 June 2013
Communiqués
Rebuilding Europe: "We must get rid of the anonymity of…
Thursday 20 June 2013
Communiqués
EU-US trade talks: "The Commission cannot act alone"
Saturday 15 June 2013
Communiqués
Youth unemployment: "we need great European projects"
Wednesday 12 June 2013
Communiqués
G8 nutrition meeting offers chance to save millions of…
Thursday 6 June 2013
Communiqués
Tax on the Chinese solar industry: "A good news for the…
Tuesday 4 June 2013
Communiqués
"Let us stop the lying debates on Europe but let us make…
Monday 20 May 2013
Communiqués
Changing Europe to save it
Friday 17 May 2013
Communiqués
Europe Day, a day for a better Europe
Thursday 9 May 2013
Communiqués
It is up to the Europeans to bring the changes that Europe…
Thursday 9 May 2013
Communiqués
In April at the European Parliament
Thursday 25 April 2013
Communiqués
Cyprus: the vital European solidarity must be applied now
Sunday 24 March 2013
Communiqués
Multiannual financial framework: "the Council must commit…
Wednesday 13 March 2013
Communiqués
Sandro Gozi: "No to a referendum on euro”
Tuesday 5 March 2013
Communiqués
The Green Economy, for better and new jobs
Friday 15 February 2013
Communiqués
European budget: "A missed opportunity to boost growth and…
Friday 8 February 2013
Communiqués
Sarnez: "Europe won't be made without the citizens"
Tuesday 22 January 2013
Communiqués
72% of Italians consider Green Economy as an engine for…
Saturday 5 January 2013
Communiqués
Sarnez: "The banking supervision deal is a step toward a…
Thursday 13 December 2012
Communiqués
"The Nobel sounds like a call, a requirement to move…
Monday 10 December 2012
Communiqués
EU Budget, another missed opportunity
Friday 23 November 2012
Communiqués
EDP should not be afraid of being an avant-garde
Monday 22 October 2012
Interventions
Marielle de Sarnez déplore les conditions de fermeture de…
Wednesday 3 July 2013
Interventions
Mario Pirillo on the Ries report: food for infants…
Tuesday 11 June 2013
Interventions
Fund for European Aid to the Most Deprived: the trust in…
Tuesday 11 June 2013
Interventions
Sarnez to Hollande: "Europe must regain the people's…
Tuesday 5 February 2013
Interventions
European Renewal Forum – Michel Barnier
Saturday 22 June 2013
Interventions
European Renewal Forum – Guy Verhofstadt
Saturday 22 June 2013
Interventions
European Renewal Forum – Francesco Rutelli
Saturday 22 June 2013
Interventions
European Renewal Forum – François Bayrou
Saturday 22 June 2013
Interventions
European Renewal Forum – Jérôme Fourquet
Saturday 22 June 2013
Events
Next EDP Council on December 10 and 11
Wednesday 22 October 2014
Events
Guy Verhofstadt and Andrzej Potocki in Poland
Wednesday 23 April 2014
Events
Next EDP Council – December 1st in Rome
Tuesday 1 October 2013
Events
European Renewal Forum – Rome
Thursday 21 November 2013
Events
European Renewal Forum – Paris
Thursday 6 June 2013
Events
EDP Council: Brussels, May 16
Friday 2 December 2016
Events
Conference: Europe and Solidarity 8-9 March
Wednesday 6 March 2013